TIR Stop

Huwelijksreis , Land Cruiser 120 aug 11, 2017 No Comments

Overal in Centraal Azië zijn er TIR stops waar de vrachtwagens hun truck op een brug kunnen rijden. Ook wij maken hier graag gebruik van om zelf een kijkje onder de auto te nemen.

Vandaag gaan we de motorolie en filters van de Defender verwisselen. Ook is het lampje van onze koplamp gesneuveld en moet dus vervangen worden. Doorgaans zien we niemand bij de brug staan maar vandaag is het druk. Met drie auto’s tegelijk zitten we te sleutelen. Harm en Jonas gaan aan de slag. Er zijn verschillende soorten gereedschap om de oliefilter los te krijgen. Jonas heeft een band die je moet klemmen en aandraaien. Omdat je bij de Defender wat lastig bij de oliefilter kan en alles nog heet is van het rijden wil het niet goed lukken. Harm heeft een stalen ring die je aandraait. Deze schuift mooi over de filter en binnen no time is hij los. Nu de onderkant. Het is nog even dubbel checken in de manual of het goede boutje los gaat en we niet de olie van de versnellingsbak laten lopen en dan kunnen ze aan de slag. Het is duidelijk dat ze het hier niet zo nauw nemen met grondvervuiling. Overal ligt al olie. Jonas kruipt onder de auto met een lege tien liter waterfles om de olie op te vangen. Hij draait de bout los en de olie stroomt netjes de fles in. Als de leiding bijna leeg is let Jonas even niet op waardoor hij zichzelf helemaal onder spettert. Zijn armen en broek zitten helemaal onder. Na een kleine schoonmaakbeurt gaat de brandstoffilter er uit en de nieuwe filters er in. De bout gaat er weer in en er kan nieuw olie in. Bijvullen, de motor een paar minuten laten draaien, uitzetten en wachten, nogmaals pijlen en eventueel bijvullen. Jonas is wat te ongeduldig en giet behoorlijk wat olie in de motor. Nu zit er teveel in. Harm vertelt dat je hierdoor een Run Away Engine kan krijgen en daarom de motor op kan blazen (geleerd bij de sleutelcursus). Na de motor nog wat langer te hebben laten lopen blijkt het toch mee te vallen en hoeft er gelukkig geen olie uit.

Nu de Land Cruiser nog even op de brug voor controle. Van achteren naar voren lopen we de auto na om te kijken of alles nog vast zit en er geen gekke dingen te zien zijn. Totdat we bij het linker voorwiel komen. Alles zit onder dik, zwart vet en een rubber is gescheurd. De stabilisatiestang is losgekomen en is op de aandrijfas terecht gekomen waardoor het rubber is gescheurd. Met een plastic tas maken we het tijdelijk dicht zodat er geen vuil bij kan komen en er zoveel mogelijk vet in blijft zitten. Dat wordt zo snel mogelijk weer naar een garage.

fiftyandsomecows

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.